דיני התעבורה בישראל נועדו להסדיר את חוקי הנסיעה והשימוש בדרך לנהגים דיני התעבורה הינם משתייכים לענף הפלילי דהיינו נהג אשר עובר עבירת תעבורה כלשהי עבירה זו נחשבת לו כעבירה פלילית לכל דבר ועניין בדין הישראלי.
ככלל עבירות תעבורה בניגוד לעבירות פליליות קלאסיות הן בעלות יסוד נפשי של אחריות וקפידה על כן אין צורך להוכיח בהם יסוד נפשי בניגוד לדין הפלילי המוכר אלא מספיק להוכיח שהנהג ביצע את עבירת התנועה המיוחסת לו בכדי להרשיעו.
בתי המשפט בישראל נוטים לפסוק הענשה מחמירה בדיני התעבורה וזאת לאור הכמות הגבוהה של התאונות בישראל וההרוגים מידי יום על כבישי ישראל יוער כי משנה לשנה אנו עדים למגמת עלייה שלילית בתחום התאונות וההרוגים מה שמחזק את דעתם של השופטים כי אין להקל בעבירות תעבורה המחוקק נתן לבית המשפט כלים להילחם ולהרתיע נהגים מנהיגה פסולה ולא אחראית אשר ברובה גורמת נזק לצד שלישי ובכך לדאוג כי תרבות הנהיגה בישראל תתמתן ובתקווה שתסייע להפחתת הנזק הנגרם מידי שנה על כבישי ישראל.
קיימות מספר עבירות מסוג "בריונות" אשר גורמות לרוב התאונות לדוגמא: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת סמים/אלכוהול, שימוש בטלפון נייד, מעבר ברמזור אדום וכד', בית המשפט אימץ רף ענישה שככל והעבירה שהעבירה קשה יותר, חסרת אחריות יותר, ותוצאותיה קשות יותר כך הענישה תיהיה חמורה יותר בית המשפט לתעבורה חרט על דגלו להילחם בתופעה של תאונות הדרכים בדרך שנתן לו המחוקק שברובו מסתכם במתן עונשים שירתיעו את ציבור הנהגים מלזלזל בדיני התעבורה מה שיגרום לנהגים לנהוג בזהירות יתרה בכדי לשמור על כספם ורישיונותיהם.
לדיני התעבורה יש טווחי ענישה וכפי שפורט לעיל מדובר בעבירות פליליות לכל דבר ועניין על כן טווח הענישה יכול להתחיל באזהרה עד מאסר בפועל העונשים המוכרים על פי הדרגתם הינם כדלהלן: קנס, קנס+נקודות, הזמנה לדין, קורס נהיגה נכונה/נהיגה מונעת, תאוריה חדשה, טסט חדש, תאוריה+טסט מחדש, פסילת רישיון על תנאי, פסילה בפועל, מאסר על תנאי, עבודות שירות, מאסר בפועל.
כמו בעבירות הפליליות גם כאן ממונה המשטרה על אכיפת דיני התעבורה, תפקידה ליישם את סעיפי החוק ואף להטיל קנסו, נקודות, הזמנות לדין, הורדה/החרמת רכבים, ואף פסילות בפועל עם זאת סמכויות המשטרה לרוב אינן מוחלטות ולרוב ניתן לערער על החלטות המשטרה בפני בית המשפט (בקשה להישפט וכד').
3 גופים במדינת ישראל מוסמכים על פי חוק לפסול רישיון 1. קצין משטרה 2. משרד הרישוי (כאשר מספר הנקודות גבוה יופיע "פסילת משרד הרישוי") פסילה כזו נאכפת בעיקר בעת שמבקשים לחדש את רישיון הנהיגה, כאשר לנהג מופיע פסילת משרד הרישוי לא ניתן לחדש באופן אוטומטי את הרישיון ומשרד הרישוי להטיל סנקציות טרם חידוש הרישיון הכוללים קורסים, מבחני רישוי, וכד' 3. בית המשפט.
טרם פסילת הרישיון על ידי אחד מהגופים שאוזכרו לעיל קיימים תנאים בהם צריכים לעמוד בכדי להורות על פסילת רישיון הנהיגה מלבד רישיון נהיגה רשאי קצין משטרה לפסול גם רישיון רכב ל-30 ימים ובכך למנוע מהרכב לנוע, בית המשפט רשאי גם הוא לפסול רישיון רכב לתקופה ארוכה יותר של 60 יום.
שכר טרחה ממוצע בתחום:
נושאים לשכר טרחה:
ייעוץ ראשוני: 800 – 1,500 ש"ח
ייצוג בכתב אישום 3500 – 25,000 ש"ח
שעת יעוץ משפטי: 600 – 900 ש"ח
ייצוג בדו"ח רגיל של עבירת משמעת 2,500 – 8,000 ש"ח
ייעוץ משפטי לפני חקירה אצל קצין 2,500- 6,500 ש"ח
נהיגה במהירות חריגה 12,000 – 65,000 ₪
נהיגה בתקופת פסילה . 9,000 – 30,000
נהיגה בשכרות – תלוי בכמות האלכוהול בדם. 40,000 ₪ – 9,000 ₪
נהיגה בהשפעת סמים. תלוי בכמות הסם. . 40,000 ₪ – 9,000 ₪
כתב אישום על נהיגה לא זהירה 30,000 ₪ – 9,500 ₪
כתב אישום על גרימת מוות ברשלנות: תלוי בחומרת העבירה. סדרי גודל של 100,000 ₪