התחבר אלינו

יצא לאור

עַל

שתי נשים התווכחו היכן יקבר האיש, מה בית המשפט פסק?

מסתבר יש גברים שמחוזרים גם אחרי פטירתם.. בדיון דרמטי נקבע כי מנוח ייקבר בבית העלמין באשדוד, בחלקת קבר שרכש בחייו, ליד אשתו הראשונה, בהתאם לבקשת חברת קדישא שייצגה את עמדת בנותיו מאשתו המנוחה ולא באשקלון כפי בקשת המשיבה – אלמנת המנוח, לה היה נשוי מזה 25 שנה.

בית המשפט אשקלון
בית המשפט באשקלון: קרדיט. משפט מעודכן

בדיון שנערך במסגרת בקשה דחופה שהוגשה על ידי חברת קדישא במסגרתה עתרה להורות על הבאת המנוח לקבורה מיידית. כאשר מחד, אשתו הנוכחית של המנוח שהגישה אף בקשה לבית המשפט וביקשה לקבור אותו בעיר אשקלון ואילו מאידך, בנותיו ואישתו הראשונה של המנוח עתרו לקברו בעיר אשדוד.

כאמור, המבקשת כנציגת  בנותיו של המנוח וחברת קדישא ביקשה להביאו לקבורה מיידית לחלקת קבר אותה רכש עוד בחייו.

מנגד המשיבה, אשתו של המנוח, ביקשה לקבור את המנוח באשקלון על פי רצונו לפי בקשתו האחרונה. המנוח היה נשוי בעבר מזה כ – 25 שנה. למנוח שתי בנות ביולוגיות. לטענת הבנות הביולוגיות והאישה המנוח רכש חלקת קבר עוד בחייו ואף בנה מצבה על חלקת הקבר לו ולאשתו הקודמת אמן של הבנות. קניית קבר כמוה כצוואה. עוד הוסיפו וטענו כי המנוח ניהל בעבר הליכים משפטיים כנגד אחת מבנותיו ולו היה רוצה לשנות צוואתו היה עושה כן באמצעות הליך מתאים. כך גם בני משפחה  נוספים של המנוח, אמו ואחיו קבורים בבית העלמין באשדוד ואף מטעם זה יש להיעתר לבקשה ולהורות על קבורת המנוח באשדוד.

עוד הוסיפה האישה הראשונה שבקשתה של האישה הנוכחית נובעת משיקולי נוחות בלבד שכן לנוכח העובדה שאינה יהודייה לא תוכל להיקבר בסמוך למנוח. מנגד, טענה האישה הנוכחית באמצעות בנה כי רצונו האחרון של המנוח היה להיקבר בבית העלמין באשקלון. עוד טענה כי תתקשה להגיע מהעיר אשקלון לעיר אשדוד לבית העלמין ואף מטעם זה יש להורות על קבורתו בעיר אשקלון.

הכרעת הדין:

השופטת הכריעה וכתבה: אין מחלוקת כי תחום הקבורה אינו מוסדר בחקיקה ומדובר בעניינים והלכות שבדת, זכויות האדם וכבוד האדם, ועל בית המשפט לפעול בהתאם. לאחר שהוצגה בפני אסמכתא לפיה המנוח קנה חלקת קבר כבר בשנת 1996 בהתאם לנוהליה של החברה קדישא, ככל שהמנוח ייקבר  בחלקת קבר אחרת ולא בזו שנרכשה על ידו הרי שלא יהיה מנוס אלא ליתן את חלקת הקבר שרכש לאדם אחר ויהיה צורך בפירוק המצבה שכן מדובר במצבה שנבנתה על שתי חלקות קבר הן של המנוח והן של אשתו הקודמת. משמעות פירוקה של המצבה הינה גרימת עוגמת נפש גבוהה לבני משפחת המנוח הנוספים ולא מצאתי מקום להתיר זאת.

אשר על כן ובשים לב לאמור, לא מצאתי, כך החליטה השופטת, כי האישה השניה הצליחה להרים הנטל להוכיח את רצונו האחרון של המנוח ושעה שהמנוח רכש חלקת קבר כפולה לו ולאשתו הקודמת המנוחה, בבית העלמין באשדוד, ואף בנה על חלקת הקבר הכפולה מצבה כפולה. רצונו האחרון של המנוח בנוגע למקום הקבורה לא השתנה ודי בחלקת הקבר שנרכשה בכדי להביע דעתו.

 

לסיום:

בנסיבות אלו קבעה השופטת עפרה גיא כי המנוח ייקבר בבית העלמין באשדוד והורתה לבית החולים להוציא רישיון קבורה לבית העלמין באשדוד.

תמ”ש 75161-07-24 חברת קדישא נ’ א’

Trending

© כל הזכויות שמורות לעדכני.

דילוג לתוכן